Ta strona najlepiej prezentuje się na ekranie o szerokości 1200 pikseli lub większym.

Kadrowanie - umiejętność właściwego komponowania

Właściwa kompozycja obrazu sprawia wielu osobom sporo problemów. Na pewno zdarzyło się Wam, przy oglądaniu waszych zdjęć znaleźć w kadrze element, który kompletnie psuł nastrój czy odwracał wzrok od głównego tematu. Większość naszych zdjęć wykonujemy pod wpływem chwili i prawie nigdy nie mamy czasu na pewne, choćby ogólne zaplanowanie naszego obrazu.

Sposób w jaki przedstawimy fotografowany obiekt zależy od wielu czynników. Pierwszym z nich jest temat fotografii. Inaczej będziemy traktować kadr w przypadku portretu, ujęcia artystycznego czy martwej natury, a inne są warunki wykonania udanej pocztówki z wakacji. Poprawna kompozycja każdego z tematów zależy od umiejętności i spostrzegawczości autora zdjęcia. Musi on znaleźć motyw, oddzielić go niejako od mniej ważnego otoczenia, aby odpowiednio dobrane oświetlenie łączyło poszczególne części motywu w jedną, pełną ekspresji i wyrazu całość. Pojęcia motywu i kompozycji są ze sobą nierozerwalnie splecione. Im piękniejszy jest motyw, tym pozornie mniejszy jest wysiłek kompozycyjny. Jeśli wybieramy niepozorny element musimy się liczyć z koniecznością większej pracy dla uzyskania pożądanego efektu.

Przyjęto stosowanie kompozycji asymetrycznej - żywszej, bardziej interesującej. Powinniśmy unikać pionowych, poziomych czy skośnych linii, odcinających ostro część zdjęcia. Linia horyzontu w pejzażu nie powinna przecinać kadru na pół. Każdy kto zamierza wycisnąć coś więcej ze swoich zdjęć, nawet ten początkujący, powinien słyszeć o mocnych punktach obrazu. Mowa o punktach przecięcia się pewnych linii w kadrze.

Pierwsza metoda zakłada przecięcie obrazu czterema liniami, dwiema pionowymi i dwiema poziomymi. Zdjęcie mamy podzielone na trzy równe części zarówno w pionie jak i w poziomie. W miejscu przecięcia się linii, znajdują się tzw. Mocne Punkty. I to właśnie w nich powinniście umieszczać główny obiekt zdjęcia.

Trójpodział kadru

Dla przykładu zobaczcie trójpodział w pionowym kadrze. Jak widzicie autor zdjęcia umieścił wędrowca w dolnym lewym silnym punkcie, jednocześnie pokazując nam dalszy plan, na który patrzy:

Trójpodział Kadru 2

 

Kolejny sposób polega na podziale prostokątnego kadru przekątną i poprowadzeniu od niej dwóch prostych prostopadłych do pozostałych wierzchołków. Mocne Punkty są tam gdzie małe odcinki są styczne do przekątnej:

Mocne punkty w kadrze

Umieszczenie obiektu w jednym z tych punktów gwarantuje nam rozpoznanie przez obserwatora głównego motywu naszego obrazu. Musimy jednak pamiętać, że możemy wykorzystać tylko jeden punkt. Umieszczenie większej liczbę przedmiotów na przecięciach powoduje, że ktoś, kto ogląda nasze dzieło błądzi wzrokiem od jednego punktu do drugiego nie wiedząc co wybrać. Oczywiście, nie musicie markerem malować na matówce aparatu wspomnianych wyżej miejsc. Wystarczy, że mniej więcej zapamiętacie gdzie się one znajdują. :)

Na naszych zdjęciach musimy wyraźnie zaznaczyć motyw przewodni kompozycji. Jeżeli wzbudza w widzu wątpliwości (czy na pewno to jest główny przedmiot zdjęcia), to możemy uznać je za nieudane. Uwieczniając grupę przedmiotów musimy zadbać by była ona spójna i tworzyła pewną całość. Za wszelką cenę pilnujmy porządku w kadrze! Zbyt duża ilość elementów psuje kompozycję, gmatwa i komplikuje, powoduje że to co staraliśmy się pokazać staje się mało przejrzyste. Właściwie zanim przyłożymy oko do wizjera w aparacie powinniśmy mieć już przemyślane co i jak na nim chcemy pokazać.

Chcąc pokazać obiekt w ruchu, powinniśmy pamiętać o tym, aby zkadrować scenę tak, aby obiekt miał miejsce do „przemieszczenia się” na zdjęciu:

Luna Running

Z kadrowaniem i kompozycją łączy się także właściwe światło na scenie. Jeżeli oświetlimy przedmiot o pewnej fakturze światłem płaskim, rozproszonym to zatracimy jego wypukłości. Stanie się on płaski i nudny. Pokombinuj trochę nad kierunkiem padania światła czy to przesuwając odpowiednio jego źródło, czy też czekając, aż Słońce przesunie się po widnokręgu aby jego promienie padały pod zadowalającym nas kątem. Przedmiot trójwymiarowy za pośrednictwem dobranej gry świateł i cieni zostanie uwypuklony, nie zatraci swej przestrzenności.

Stosując powyższe zasady, unikniecie przypadkowości w Waszych zdjęciach. Zobaczycie o ile łatwiej zaplanować kadr, jeśli się pamięta o Mocnych Punktach. Gwarantuję Wam, że teraz po przeczytaniu tekstu, baczniej zaczniecie przyglądać się scenie i szukać właściwego ustawienia, ze światłem włącznie. Na efekty nie będziecie musieli czekać długo. Jeśli jest to wasz pierwszy raz kiedy słyszycie o trójpodziale, liniach etc. to przejrzyjcie swoje dotychczasowe zdjęcia i spróbujcie wyszukać błędy. To też element rozwoju techniki, znać swoje słabości. Oczywiście są sytuacje, w których będziecie odchodzić od tych zasad i np. pstrykniecie prześliczny portret przykadrowany na kwadratowo z osobą umieszczoną zupełnie centralnie, lub też jakiś przedmiot, który definiuje idealną symetrię...